Informacje o blogu

Gotuj z Ziemniakiem

Wisła Kraków

LOTTO Ekstraklasa

Polska, 2015/2016

Ten manifest użytkownika SuperZiemniak przeczytało już 2114 czytelników!
Łącznie swój komentarz zostawiło 0 z nich.

Pokaż notki z kategorii:

MÓJ BLOG

Alfabet(a) FM 16 - B18.11.2015 22:24, @SuperZiemniak

-1
B jak bug
 ,czyli "usterka programu komputerowego powodująca jego nieprawidłowe działanie". Każdy wie o co chodzi. Rozmowa o tym strasznym zjawisku zawsze zaczyna się kilka tygodni przed premierą, gdy wyjdzie wyczekiwana beta i trwa do wydania którejś z kolei łatki poprawiającej rozgrywkę. Ale co jest bugiem, a co tylko naszą wyobraźnią? 

 To, że przegrywamy/wygrywamy wysoko, nasi zawodnicy nie zawsze realizują założenia taktyczne, nie dominujemy, mimo dużo lepszego składu od przeciwnika to NIE JEST bug. To jest wola boska i wszelakie czynniki składające się na dany mecz :
- Źle pogadałeś z piłkarzami? Z fochem nie grają tak dobrze.
- Morale są niskie? Nie wierząc w swoje umiejętności za dużo nie zdziałają.
- Klepiesz wszystko i wszystkich, a teraz nagle przegrałeś? Nadmierna pewność siebie to też jest powód. Tak samo jak prawo serii - kiedyś trzeba przegrać.
- Bramkarz przeciwnika ma dzień konia? Zdarza się każdemu.
- Przeciwnik z atrybutem "strzały z dystansu" na poziomie 5 ładuje bramkę z 30 metrów? Czasami i jemu coś wejdzie, to nic dziwnego.
- Warunki pogodowe? Niby takie małe coś, mało kto sprawdza pogodę, ale to też ma znaczenie.
 
 Bugiem JEST błąd, który uniemożliwia nam rozgrywkę lub reakcję. W tej edycji jest to zgłaszany alt+tab, czyli wieszanie się przy minimalizacji (choć mnie to omija, tak samo jak crushe). Bugiem JEST też foch piłkarza, że nie wzieliśmy go na zgrupowanie klubowe, mimo tego, że nie mogliśmy, bo jest on na jakimś turnieju. Bugiem JEST to, że gra nie zauważa spalonych i ostatnich zawodników (faul przedostatniego, nie licząc bramkarza, zawodnika na czerwoną kartkę, bo "był ostatnim obrońcą". To są przykłady błędów programu (losowe z poprzednich edycji).

 Dyskusja zawsze jest burzliwa w tym wypadku, bo wszyscy chcemy dostać do ręki już idealny produkt przebadany na wszelkie możliwe strony. Tylko musimy zrozumieć, że jest to fizycznie niemożliwe - człowiek ma prawo do błędu, byle tylko wyciągnął z niego wnioski i szybko naprawił. Tak więc mamy prawo krytkować, ale też z umiarem i rozwagą. 



  Dzisiaj będzie trochę więcej o samym odbiorze i jakości zmian w FM 16 niż o mojej karierze. Po prostu jest tyle ciekawostek, że siedziałem kilka ładnych godzin tylko przeglądając wszystko po kolei i sprawdzając wszelkie możliwe zakładki. Oczywiście w tym czasie ustawiłem też taktykę, polecenia i trening dla wszystkich w klubie. No, ale o tym będzie po drodze naszej wycieczki w trzewia najnowszej edycji kochanej przez większość gry. Ostrzegam - to jest moja subiektywna ocena zmian - każdemu może się spodobać co innego. Wracając do meritum. Odpaliłem grę i mym oczom ukazał się: 

 Ekran główny:
 

Tam ogólnie większość jest bez poważnych zmian, co najwyżej w skórce podstawowej ciemnej (jasnej nie sprawdzałem - jeszcze kocham swoje oczy) jest za mało okienek, które możemy ustawić według własnego "widzimisię". W poprzedniej edycji było to chyba osiem różnej szerokości, a tu są tylko cztery - wysokie, acz wąskie. Podejrzewam, że miało to zwiększyć czytelność strony domowej, ale dla mnie to mały minus, bo teraz nie mogę ustawić wszystkiego co chcę widzieć. Zwróciłem jednak uwagę na kilka innych rzeczy :

- szata graficzna



 Tak jak mówiłem - w profilu są tylko takie cztery okienka do personalizacji. To minus, ale szata graficzna to już duży plus. Wszystko jest teraz bardziej przejrzyste, małe ikonki może są prostymi piktogramami, ale staranie wykonanymi i wprowadzające ład w treść i statystyki.

 - precyzyjne wyszukiwanie na głównej belce



 Coś na co czekałem od samego początku! OLBRZYMI plus. W końcu podczas wpisywania danej frazy wyskakują precyzyjne dopiski i łatwo możemy zidentyfikować osobę, o którą nam chodzi w momencie, gdy znamy tylko nazwisko lub jest sporo piłkarzy o podobnych personaliach. Następnym moim krokiem były raporty scoutów dotyczące piłkarzy.

 Raporty:

- błąd językowy



 
 Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to taki błąd językowy, a raczej po prostu zgubione słowo i/lub niegramatyczne zdanie. Sprawa już została zgłoszona, więc czekamy na łatkę naprawiającą.

- szata graficzna
 

 
 Tak samo jak w panelu głównym i tu podobą mi się takie dodatki graficzne. Niby mała rzecz a cieszy oko wyraźną podziałką i przejrzystością przedstawianych danych. Takie samo rozwiązanie jest przy ilości żółtych kartek potrzebnych do zawieszenia danemu zawodnikowi. Ogólnie graficznie, nie licząc jednego, dobrze znanego miejsca, FM 16 jest in plus.
 No to teraz nadszedł czas na trochę gorszą część, czyli....

Taktyka

- kostka czekolady czy piłkarz?



 To co niestety ukazało nam się jako nowość w jednym z tweetów Milesa zostało, mimo naszych modlitw oraz protestów, i ujrzało światło dzienne. Kwadraty / kostki na ekranie taktyki. Wygląda to tragicznie, jest niepotrzebnie rozrośnięte i niedopasowane. To chyba jedyna rzecz z grafiki, która mnie nie cieszy, a wręcz obrzydza. Kółka też wymagały z mojej strony siły woli, żeby je ogarnąć i uznać za pożyteczne. Teraz gwiazdki i paski oraz podwójne kółka "kondycyjno-ograniowe" mi już nie przeszkadzają, a nawet się przydają.
 Jednak, żeby nie było, że w taktyce wszystko jest beznadziejne pod względem estetycznym...

- ekran poleceń dla drużyny



 Ekran poleceń taktycznych dla drużyny jest bardzo dobrze pomyślany i przedstawiony. Nie od dziś wiadomo, że większość ludzi ogarnia wszystko wzrokowo, a ten interfejs świetnie przedstawia każdą naszą decyzję. Nie jest tylko suchym tekstem podświetlającym się na różne kolory jak w poprzednich edycjach.
 Teraz żywo reaguje na nasze decyzje i kliknięcia - pasek tempa, pressingu, szerokości gry naszych podopiecznych oraz wysokość linii defensywy zmienia się, gdy klikniemy coś nawet z tym niezwiązanego, pokazując nam, że nawet znacznie wyższa linia defensywna może mieć różne wysokości.
 
 Są jeszcze rozbudowane schematy rozgrywania stałych fragmentów gry. Ogólnie wszystko teraz przedstawione jest na wielkim boisku i możesz sam przeciągać koszulki piłkarzy, ale wciąż w te same ustalone pozycje. Różnice są takie:

- więcej schematów - teraz możemy ustawić kilka rozegrań rzutów wolnych, rożnych czy wyrzutów z autu, które będą stosowane rotacyjnie w trakcie meczu. Oczywiście można je zapisać na dysku jak taktykę.
- rzuty rożne w obronie -  można ustawić kolejność piłkarzy w kryciu strefą na linii pola bramkowego jak na przykład : X na środku pola bramkowego w linii, a Y na skraju bliżej dalszego słupka
- strony stałych fragmentów - w tej edycji jesteśmy w stanie rozpisać wszystko na lewą i prawą stronę, co daje dwa różne warianty w zależności od miejsca wykonania. Na przykład z lewego rogu mają zagrywać piłkę na skraj pola karnego, a z prawego na bliższy słupek i do każdego rozwiązania inaczej ustawić piłkarzy. 

 Teraz chciałem przejść do zakładki, która mnie najbardziej pozytywnie zaskoczyła i do tej pory mi się micha cieszy na jej widok...

Sztab

- perfekcyjny wygląd, czytelność i funkcjonalność



 Pozwólcie, że zacytuje pewnego znanego pingwina - Skippera. "Lodzio miodzio Panowie, lodziooo miodzioo". Po prostu nic dodać, nic ująć. Ekran sztabu zasługuje na plusa wielkości San Marino. Podział na funkcje i piony, wykaz każdego "ludzika", czyli kogo i o jakich atrybutach mamy na danym stanowisku. Dodatkowo w końcu pokazują nam w przejrzysty, tabelkowy sposób, na jakim poziomie w stosunku do innych zespołów ligowych mamy trening, pion medyczny i sieć scoutingu. Jeżeli dodamy do tego ukochaną i wyczekaną przez Ceyvola (Kejwola) listę życzeń dotyczącą członków sztabu oraz to co ja wyprosiłem:



 W końcu podświetla się to co jest brane pod uwagę przy gwiazdach danego treningu, a nawet to co jest potrzebne asystentom, menadżerom i koordynatorom! Wreszcie już nie muszę tego pamiętać.


 Teraz niestety musimy wracać do rzeczy złych i to nie z powodów graficznych...

Trening

- nieprzejrzystość, brak pokazanych obciążeń 




 Graficznie wygląda to niezbyt czytelnie i dopiero po dłuższej chwili człowiek orientuje się o co w tym wszystkim chodzi. Dodatkowo dochodzi kwestia braku procentowego rozkładu treningu, w związku z czym nie mamy możliwości ustawienia poziomu treningu danej roli, pozycji czy zagrania... Dla mnie to ogromny minus, uproszczenie już za prostego systemu. Nie podoba mi się to i to bardzo.

 Przed przejściem do meczu znalazłem jeszcze jeden błąd przy negocjacjach kontraktowych:



 Klauzula dotycząca pensji po rozegraniu x liczby meczów jest nieczytelna. Jak widać u góry pokazuje tylko końcówkę kwoty zaproponowanej przez piłkarza. Czy to 5.000, czy 15.000 to już się dowiem gdy przeciągnę myszką przez całą kwotę, która się podświetli. Wymaga to poprawki.

 Ogólnie cała otoczka pozameczowa jak wiadomości w skrzynce i widok lig pod lupą (tabele i statystyki z wybranych lig pod jednym adresem) jest bardzo na plus. Na minus jest tylko główny ekran taktyki (graficznie) i cały trening (zmiany i graficzna otoczka). 

Silnik meczowy

 W silniku meczowym żadnych większych zmian w porównaniu do poprzedniej edycji nie zauważyłem. Zawodnicy dalej od czasu do czasu ślizgają się jak na lodowisku - najbardziej jest to widoczne, gdy bramkarze po przyjęciu podania od obrońcy i posuwaniu się do przodu przed wybiciem. Graficznie podrasowali piłkarzy biegających na boisku, wzbogacili repertuar cieszynek i zagrań (np: piękna gwiazda bez salta i rabona) i wprowadzili niuanse, które pragnę omówić, bo uatrakcyjniają rozgrywkę.

- porady medyczne przed meczem



 Ta nowość jest bardzo ciekawie przedstawiona, a porady bardzo się przydają. Fizjoterapeuta stara się pomóc nam wprowadzić lekko kontuzjowanych zawodników z powrotem w rytm meczowy. Na plus.

- porada medyczna w trakcie meczu


 
 
 Kolejna przydatna porada. Pokazują nam się teraz prośby o zmiany i wstępne diagnozy dotyczące urazów naszych piłkarzy. To pomagam nam podjąć decyzję dotyczącą zmiany w zespole. 

- rozbudowane statystyki pomeczowe

 Ogólnie pojawiło się bardzo dużo nowych komunikatów i rozpisanych statystyk. Teraz na przykład są wyróżnieni piłkarze z największą ilością przechwytów, odbiorów (na przykład jak obrońca zostaje MVP meczu), przebiegniętych kilometrów, ale to nie to zwróciło moją uwagę. W oko wpadł mi ten ekran:



 Pokazuje jak blisko byli nasi piłkarze po strzałach. Jest to bardzo przydatne, tylko zauważyłem, że jeżeli piłkarz trafił w poprzeczkę lub słupek to strzał zaznacza się tam, gdzie piłka wyszła poza linię końcową (zamiast na słupku to kropka jest kilka metrów obok bramki). Tutaj widać, że np.: Brożek pomylił się o centymetry i piłka minęła lewy słupek bardzo blisko. Przydatna ciekawostka.

 To chyba wszystko co można nazwać nowością, którą można wyhaczyć po kilku chwilach od rozpoczęcia rozgrywki. Dalej poluję na ubezpieczenia piłkarzy i inne zapowiedziane zmiany. Ogólnie polecam tę odsłonę wszystkim efemaniakom, oprócz tych co uważają 15 za bardzo nieudaną wersję. Nad tą będzie pewnie można posiedzieć kilkaset godzin z przyjemnością i bez żadnego wysiłku



 Jednak wracając do kariery, to po spotkaniu z Prezesem i asystentem oraz piłkarzami dostałem na skrzynkę zakres wymagań przedstawionych mi przez zarząd klubu:



 Przypomniało mi to, że zaczynamy ten sezon z minusowym dorobkiem, ale na szczęście klub wziął to pod uwagę i nie musimy bić się o tytuł już w pierwszym sezonie z bardzo krótką ławką rezerwowych. Góna połowa tabeli, czyli grupa mistrzowska, to jest cel, który powinniśmy spokojnie osiągnąć. Jakem Napoleon przed Waterloo.
 W Pucharze Polski też nie mamy zbyt wysokich wymagań, a ćwierćfinał wydaje się być wynikiem do osiągnięcia.

 Tak więc po rozegraniu kilku sparingów, w których poszło nam raczej dobrze, czekamy na inauguracyjne spotkanie z Legią, naszym śmiertelnym wrogiem. Pojedziemy więc z maczetami i w otoczeniu smogu do stolicy, żeby pokonać dobrze uzbrojone zastępy Wojskowych...



To jednak dopiero w następnym odcinku, gdzie już skupię się na samej rozgrywce, a nie na nowościach edycji. Zapraszam więc do dyskusji dotyczącej wymienionych przeze mnie usprawnień FM 16 i do udziału w sondzie - pasuję mi tylko jedno hasło, więc liczę na waszą inwencję ;)  

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

SONDA

C jak...

Zagłosuj

Reklama

Szukaj nas w sieci

Zobacz także

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.