Artykuły

Poradnik młodego grafika cz. 1
Rem-8 11.09.2007 21:07 21654 czytelników 0 komentarzy
23

Football Manager 2007, jak i w dwóch poprzednich wersjach, posiadał bardzo rozbudowane możliwości dostosowywania wyglądu do własnych potrzeb. W głównej mierze składały się na to skórki (skiny), ale i cała masa dodatków graficznych w postaci zdjęć piłkarzy (facepacków), herbów drużyn (logopacków), koszulek (kitspacków), teł ze stadionami lub innymi zdjęciami (backpacków) oraz pozostałych dodatków graficznych, o których mowa będzie w niniejszym poradniku. Będę chciał pokazać Wam wszystkim, w jak prosty sposób można stworzyć sobie bardzo urozmaicony interfejs graficzny gry oraz jak dzielić się swoimi stworzonymi dodatkami z pozostałą rzeszą fanów. W gruncie rzeczy cała zabawa jest dość prosta, a większość czasu spędza się na poszukiwaniu zdjęć i grafik w Internecie. Dzięki dodatkom stworzonym przez fanów w prosty sposób pokolorujemy już istniejące szablony koszulek, a tworzenie herbów czy zdjęć piłkarzy też jest banalnie proste.

Facepack

Na początek potrzebujemy zdjęć. Istnieją dwa trendy przedstawiania piłkarzy w grze – portretowe i w akcji. Gdy już posiadamy taki zestaw zdjęć wszystkich piłkarzy z kadry danego zespołu (np. Manchester United), możemy zabrać się za obróbkę zdjęć. Dla szczęśliwych posiadaczy oprogramowania graficznego typu Adobe Photoshop nie będzie to problemu, zresztą tak samo jak innego, darmowego oprogramowania. Najlepiej do tego prezentują się Linuksowo/Windowsowy Gimp oraz napisany na platformie .NET tylko Windowsowy Paint .NET. Osobiście bardziej polecam Paint .NET, gdyż ma bardzo rozbudowane możliwości i jest prosty w obsłudze. Do jego obsługi w najnowszej wersji potrzebna jest platforma Framework .NET 2.0, do pobrania na tej stronie. Tym programem otwieramy jakieś zdjęcie, np. pobrane z Internetu zdjęcie Tomasza Kuszczaka.

Następnie korzystając z narzędzia zaznaczania staramy się zaznaczyć kwadrat. Wybieramy z lewego menu pierwszy od góry po lewej przycisk i przytrzymując klawisz Shift lewym przyciskiem myszy zaznaczamy kwadrat w okolicach głowy.

Kolejnym krokiem jest wybranie przycisku Crop to selection z górnego menu (pod menu Layers).

Dzięki temu nasz obraz zostanie jedynie tym, co zaznaczyliśmy, czyli głową Tomasza Kuszczaka. To właśnie będzie nasze zdjęcie widoczne w Football Managerze. Na dole programu widoczny jest rozmiar obrazka, w moim przypadku jest to rozmiar 105x105. Faktem jest, że do gry najlepiej nadają się obrazki w rozmiarze 95x95. Są także zdjęcia w większych formatach, ale powodują one zasłanianie części tekstu w profilu piłkarza. Ja osobiście stosuję jedynie 95x95 i tego formatu będziemy się trzymać. Aby pomniejszyć rozmiary zdjęcia, przyciskamy Ctrl+R. W polach Width i Height zamiast 105 wpisujemy 95. Dzięki zaznaczeniu automatycznemu pola Maintain Aspekt Ratio zmiana jednego rozmiaru wymusza zmianę drugiego. Dzięki temu nasze zdjęcie przypadkowo nie zostanie rozciągnięte. Wciskamy OK i po chwili na dole już widzimy nasz nowy rozmiar zdjęcia 95x95.

Ostatnim elementem graficznym jest zapisanie naszego pliku w formacie PNG z głębią 32-bitową. Dla laików brzmi zbyt poważnie, ale wytrawni graficy wiedzą co to głębia kolorów. Wciskamy kombinację klawiszy Ctrl+Shift+S. Teraz wybieramy miejsce do zapisu naszego Tomasza. Zalecam stworzenie katalogów odpowiadających klubom i rozgrywkom ligowym. Jeżeli chcecie stworzyć facepack klubów z ligi angielskiej, to warto stworzyć taką strukturę katalogową: eng/premiership/man_utd i do takich katalogów wrzucać nowo stworzone pliki. Zapiszmy więc nasze zdjęcie tak, aby znalazło się jako eng/premiership/man_utd/kuszczak.png. Aby zapisać zdjęcie w tym formacie wybieramy je z dolnego menu (zamiast JPEG wybieramy PNG). Nasze zdjęcie już jest gotowe do wrzucenia do gry.

Aby gra wiedziała o jakie zdjęcie chodzi, do kogo je przypisać i że w ogóle ma je wyświetlić, należy w tym samym katalogu, gdzie wrzuciliśmy zdjęcie, stworzyć plik o nazwie config.xml. Plik taki tworzymy w zwykłym notatniku i zapisujemy go właśnie pod taką nazwą. Pierwszym krokiem jest pozyskanie ID naszego zawodnika z gry. Do tego służy opcja Pokaż unikalne ID z opcji gry. Możemy również przejść do widoku składów jakichś drużyn i z menu Widok wybrać ID. Jeśli chodzi o Tomasza Kuszczaka, to jego ID wynosi 884670. Teraz możemy przystąpić do tworzenia pliku XML. Początek pliku jest zawsze taki sam i należy sobie go skopiować z innego już istniejącego pliku XML w grze. Istniejące już facepacki znajdują się w katalogu Football Manager 2007/data/graphics/pictures/players...











Jest to w skrócie informacja dla gry o działaniu na katalogu, w którym się plik znajduje. Składnia plików XML jest bardzo podobna do HTML i opiera się na znacznikach <>. Tutaj jednak nie ma zdefiniowanych wartości parametrów, tworzymy je sobie sami jak nam się podoba. Przykładem jest znacznik , gdzie w HTML taki znacznik nie występuje, a w XML owszem. Możemy sobie nawet stworzyć znaczniki i jeśli nam będzie do czegoś potrzebny, będzie prawidłowy. Jeszcze jedno różni XML od HTML – różnica w wielkości liter ma znaczenie, i tak , i to będą trzy różne znaczniki. Znaczniki rozpoczynające się od są komentarzem i nie są brane pod uwagę w generowaniu wyjścia pliku. Ostatnią rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę w XML to zamykanie znaczników. Specyfikacja ta została już także zaimplementowana w najnowszych specyfikacjach HTML oraz XHTML. Każdy znacznik musi mieć zamknięcie. Jeśli jest to znacznik blokowy i mamy coś w środku niego, to musimy go rozpocząć i zakończyć . Jeśli znacznik ma tylko parametry i jest pojedynczym znacznikiem (jak w przypadku znacznika boolean, posiada on tylko swoje własne parametry „id” oraz „value”), to kończymy znacznik znakiem / przed końcem znacznika >, czego wynikiem jest />. OK, więc do dzieła. Po wklejeniu górnej części, czas na główne ciało.

Nasze wypociny będziemy zawierali w znaczniku:




Widać wyraźnie, że według instrukcji XML musimy zamknąć i znacznik , i znacznik . W puste miejsce będziemy wpisywać nasze rekordy. Rekord dla Tomasza Kuszczaka będzie wyglądał następująco:

Teraz po kolei. Znacznik record posiada dwa atrybuty: from i to. „from” oznacza nazwę pliku, który stworzyliśmy, ale bez rozszerzenia. Czyli plik kuszczak.png zapisany jest jako from=”kuszczak”. „to” to miejsce docelowe grafiki. Oznacza on, że będzie to grafika -> zdjęcie -> osoba -> o podanym id -> portret. Dokładnie w taki sposób musimy dodawać kolejne osoby do naszych facepacków. Oprócz „portrait” w FM 2007 jest są jeszcze grafiki „icon”, które także widnieją w grze i wyświetlają się np. na rozwijanych listach przy imionach i nazwiskach graczy. Chętni także mogą je robić i wtedy warto zapisywać pliki w taki sposób:
eng/premiership/man_utd/picture – zdjęcia portretowe
eng/premiership/man_utd/icons – ikonki piłkarzy
Podczas gry portrety posiadają wielkość grafiki 95x95, to ikonki są bardzo małe, bo o rozmiarach 18x18. W katalogu icons powinny się wtedy znaleźć wszystkie małe ikonki i także stworzony plik config.xml o takiej samej budowie, ale zamiast „portrait” powinno znaleźć się „icon”:

Mając już cały skład Manchesteru United możemy wejść do katalogu Football Manager 2007/data/graphics/pictures/players i tam umieścić katalog eng wraz z zawartością. Tak naprawdę dla Football Managera nie ma znaczenia, gdzie umieścimy nasze grafiki, ale muszą one być gdzieś w katalogu Sports Interactive/Football Manager 2007.

Aby nasze grafiki były widoczne w grze powinniśmy jeszcze zrobić jedną rzecz. Po uruchomieniu gry w ustawieniach gry dotyczących grafiki należy odznaczyć opcję Buforowanie skórki (Skin Cache). Dzięki temu dane graficzne będą ładowane na nowo przy każdym uruchomieniu gry i nie będzie problemów, że po dodaniu nowych dodatków graficznych one się nie pojawią.

Football Manager 2008, w odróżnieniu do poprzednich wersji, posiada jedno urozmaicenie: grafiki twarzy są dokładnie dwa razy większe, więc zdjęcia w postaci plików PNG tworzymy o wymiarach 190x190. Nie musimy także tworzyć ikonek piłkarzy - te stworzą się samoistnie. Bardzo chętnie także przyjmiemy Wasze prace, jeśli będą naprawdę dobrej jakości. Najmilej widziane są całe paczki FP dla jednej ligi (np. Facepack Orange Ekstraklasa, Facepack Ligue 1 itp.). Zachęcamy Was do współpracy!


Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.