Artykuły

Pamiętam, jak kilka lat temu trafił w moje ręce pierwszy Championship Manager, bodaj w wersji 00/01. Gra tak brzydka, tak toporna, tak nijaka, że z logicznego punku widzenia nie powinna mieć racji bytu. A jednak! Magia cyferek spowodowała, że wciągnąłem się w ten świat na długie, długie lata. Graficzne „szaleństwa” z menubarami i tłami (kto tam myślał o jakiś ikonach, piłkach, nie mówiąc już o skinach). Ubogie media, tekstowy komentarz meczowy, żadnego trybu 2D i... dzień za dniem mijał. Wszystko przez te tabele. Setki tabelek z wykresami, z wynikami, opisami. Nawet gdy wchłonięty w świat CM 3, cofnąłem się do starszych wersji (tygodnie spędzone nad CM 2 w wersji... niemieckiej) to mimo jeszcze gorszej oprawy graficznej – nadal było to coś. A z tych wszystkich wersji pamiętam jedno – profil zawodnika i te kilkanaście cyferek powiązanych z nazwami. Atrybuty.

Championship Manager 1 w pełnej okazałości!

Przyznam szczerze, że nigdy do końca nie wiedziałem co, komu i za ile, że tak kolokwialnie powiem o atrybutach. W czasach CM 3 (i następnych wersji z „trójeczką”) wystarczył mi rzut oka, aby określić co najważniejsze. Tackling, Marking, Positioning – nieśmiertelny zestaw u obrońców. W ataku obok Finishing, były jeszcze takie atrybutu jak Flair, Pace, Acceleration i Off The Ball. U bramkarzy Handling i to wystarczyło. Pomoc... nigdy nie selekcjonowałem piłkarzy na skrzydłowych, defensywnych itd. Zresztą, nie ma się co oszukiwać, poprzednicy FM-a to gry proste i nie wymagające zbytniego kombinowania.

Druga odsłona managera ze stajni SI Games

Inaczej sprawa wygląda w przypadku FM 2007. Zrobiłem sobie wycieczkę sentymentalną i poprzeglądałem screeny ze starszych wersji. Uwierzycie, że w CM 1 atrybutów było aż... 8! W CM 2 nazbierało sie tego już sztuk 20. Większość przetrwała do dziś, oprócz jednej – Injury proneness, czyli (o ile się nie mylę) – podatność na kontuzje. Opcja takowa istnieje po dziś dzień, tyle, że funkcjonuje w grupie atrybutów ukrytych. A szkoda. Przełomem było „moje” CM 3, gdzie od razu rzucono nas na głęboka wodę – atrybutów sztuk 31. Tyle, że liczyły się te najważniejsze. I tak jakoś leciało, że wygrywało sie wszystko jak szło. Możliwe, że wszystkie atrybuty miały wpływ na przebieg meczu, ale z samego komentarza i statystyk pomeczowych trudno było to wywnioskować. Wszystkie ułomności naszych piłkarzy odsłonił CM 4 (no, powiedzmy, że spróbował, bo silnik meczowy tej wersji to do dziś największa wpadka SI Games). Inaczej jednak sprawa wygląda z FM 2007. Instrukcja traktuje ten aspekt po macoszemu. Przy konkretnych pozycjach wymieniono po 2-3 atrybuty (Bramkarz – Chwytanie, Obrońca – Odbiór itd.). I wszystko byłoby OK, gdyby nie tekst Piotra Sebastiana, w którym jasno dał do zrozumienia, że obrońca choćby nie wiem jaki, to bez wysokiej Koncentracji się nie nadaje!

Legendarna "trójka", do dziś ulubiona wersja wielu osób

I teraz tak kombinuje... Wytrzymałość ważna dla pomocników, szybkość dla napastników, skoczność dla obrońców. Ale gdzie przypiąć resztę? Komu determinacja? Co z opanowaniem i przewidywaniem? Równowaga dla wszystkich? A może Wy, drodzy czytelnicy, macie jakieś swoje „zestawy” atrybutów według których na przykład wyszukujecie zawodników na liście transferowej... Czekam na Wasze propozycje, komentarze są do Waszej dyspozycji!

PS. Pełnych worów prezentów z okazji Mikołajek! Żeby SI Games wydało dobrego patcha, żeby trafił do Was utalentowany junior, żeby zarząd sypał kasą na transfery, a piłkarze sprezentowali Wam pełną gablotę trofeów. I bądźcie grzeczni! Żadnych cracków, piratów, bo Mikołaj wszystko widzi. Do następnego!

Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Pozostałe z tej serii

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

Szukaj nas w sieci

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.