Artykuły

Krótka piłka: Doświadczenie
Rem-8 28.11.2006 20:10 3858 czytelników 0 komentarzy
4

Doświadczenie - nazwa jaką nadajemy naszym błędom
Oscar Wilde

SI Games powinno już dawno wyciągnąć wnioski z niektórych doświadczeń z przeszłości, a konkretnie z tych, dzięki którym setki tysięcy graczy zamiast czerpać przyjemność z kolejnych odsłon Football Managera, angażują się we wzajemne blokowanie łącz poprzez ściąganie kolejnych łatek. Football Manager 2007, w odróżnieniu od swoich poprzedników, został w dniu premiery uznany za najmniej "zarobaczony" produkt finalny, jaki wyszedł spod dłuta programistów SI. Już w dniu ukazania się Gold Dema, czyli de facto pełnej wersji okrojonej do pół roku gry, powódź postów z całego świata zalała oficjalne forum firmy. Tematem były oczywiście zauważone błędy. Większość z nich jednak programiści SI Games zwalili na półroczne ograniczenie oraz zastosowali formułkę-wytrych "w pełnej wersji nie będzie problemów, ponieważ gra będzie miała cały sezon do dyspozycji". Co się okazuje? Im dłuższa gra, tym więcej mankamentów. Czy jestem malkontentem? Może. A może po prostu chciałbym zacząć grę w pełni funkcjonalną, bez potrzeby dodawania kolejnych kilkudziesięcio-megowych łatek.

Na szczęście bywało gorzej. Przypomnijmy sobie słynną wersję Championship Manager 4. To, co szumnie nazwano "produktem finalnym" i wprowadzono do sprzedaży detalicznej, było chyba żartem ze strony SI Games i EIDOS Interactive. Na całe szczęście (odpukać w niemalowane drewno!) pech wydawania gier "do nieustannego łatania w przyszłości" uczepił się raczej starego tytułu i dystrubutora, który zachował doń prawa, a nie kodu gry. Pięciu łatek, zwanymi wtedy Enhancement Pack (paczka rozszerzająca) nie powinniśmy już nigdy doświadczyć. Usprawiedliwiać SI Games może jedynie fakt, iż CM4 to pierwsza gra z silnikiem 2D, jednak za cenę tylu błędów osobiście wolałbym kolejną grę z serii CM3, która nadal wydaje się najbardziej grywalną i wciągającą częścią menedżerskiej sagi. W końcu wersja CM 01/02 nadal cieszy się niemalejącą popularnością (ach ten komentarz tekstowy...). Wszystko wskazuje na to, że do Football Manager 2007 zostanie wydana tylko jedna łatka, oznaczona numerem 7.0.1. Ale czy na pewno?

Liczba błędów zgłoszonych przez graczy na oficjalnym forum jest imponująca, chociaż nie powala na kolana, gdy porówna się ją z listami z poprzednich lat. Są jednak aspekty, które nigdy nie powinny znaleźć się na tej liście - na przykład niemożność zapamiętania ustawień treningowych, ogrom długotrwałych kontuzji niemających wyraźnej przyczyny, masę agresywnych zachowań piłkarzy podczas meczów, głupie zachowania obrońców i bramkarzy, zbyt dalekie podania piłek przez chłopców za bramką oraz spadek liczby miejsc na stadionie po jego rozbudowie. Są to tak oczywiste i rażące bugi, że aż dziw bierze, że beta-testerzy nie zwrócili na nie uwagi. Albo co gorsza, zwrócili uwagę, a SI Games nie zwróciło uwagi na nich. W to jednak wątpię, gdyż szczerze wierzę w programistów. Nie dopuszczam do siebie myśli, że nie dbają oni o swój produkt i nie starają się go ulepszać. Że po prostu chcą sobie wbić samobója od razu na starcie.

Trzeba jednak śmiało stwierdzić, że liczba błędów w stosunku do ilości aspektów gry jest mała. Aby to sobie uświadomić, wystarczy spróbować wyobrazić sobie, jak jedna niewielka modyfikacja atrybutu zmienia dosłownie wszystko w naszej drużynie, albo ile potrzeba obliczeń i prześledzenia linijek kodu, aby gra przeszła z jednego ekranu na drugi. Nie bronię tutaj programistów, gdyż niektóre błędy nie powinny się NIGDY pojawić, ale też nie mogę ich ganić na każdym kroku, bo zdaję sobie sprawę, jak ciężką pracę wykonują.
Czy publiczne beta-testy były receptą na wyleczenie błędów? Odpowiedź brzmi: nie. Niech teraz każdy czytający postawi się na miejscu programistów. Siedzą sobie oni w biurze w Londynie i wydają publiczną betę. Teraz wszyscy uważnie śledzą forum. Za dosłownie 10 minut zaczyna się oblężenie. Serwer może tego nie wytrzymać. Ale powiedzmy, że wytrzyma, co teraz? Teraz wszyscy ludzie, którzy ściągnęli betę zaczynają masowo zgłaszać błędy. Ledwo co tester gry napisze swoje spostrzeżenie, już jego temat będzie na 2-3 stronie. A to jeszcze nie wszystko, bo wiele ludzi nie ściągnęło bety, a dopiero to zrobi. Nie ma szans na wyśledzenie wszystkiego. Dlatego też błędy wyłapywane są w zamkniętym kręgu beta-testerów. To najlepsze rozwiązanie - nie wszystkie błędy na pewno zostaną wyłapane, ale będziemy mieli świadomość, że dotrą one na 100% do programistów i zostaną (oby) naprawione.

Wiele osób z utęsknieniem czeka na patcha, łatkę, czy jak kto to woli. Wielu z Was zaprzestało gry, by tuż po ukazaniu się uaktualnienia rozpocząć rozgrywkę. A co się stanie po zainstalowaniu? Polowanie. Na co? Na robaki oczywiście! I Forum SI znów przeżyje najazd barbarzyńców, próbujących zgnoić dziecko rodzone w bólach na londyńskim łożu. Nie, to już nie Oscar Wilde. To mówiłem ja, Jarząbek.

Dante Aligheri napisał, że nadzieja przychodzi do człowieka wraz z drugim człowiekiem. Pozwoliłem sobie sparafrazować ów cytat: Nadzieja przychodzi wraz z nowym Football Managerem.

Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.