Artykuły

Gra w sieci
Barton 11.06.2005 20:28 35856 czytelników 0 komentarzy
44

Podczas gry w Football Managera nieustannie odnosimy większe lub mniejsze sukcesy i porażki, jednak wraz z upływem godzin spędzonych przed monitorem gra nie ma przed nami tajemnic i potyczki z wirtualnymi przeciwnikami przestają aż tak ekscytować. Właśnie wtedy nadchodzi moment, gdy można spróbować swoich sił w internetowej rywalizacji z kimś, kto odważy się przyjąć nasze wyzwanie. Jeżeli jest tylko taka możliwość, to można również rozegrać kilka sezonów w większym gronie, co w znacznym stopniu potęguje wrażenia z gry, wyzwalając nieopisane emocje. Zanim jednak przyjdzie czas prawdziwej rywalizacji oraz pełnej przyjemności, trzeba przygotować Football Managera do gry w sieci. W dalszej części tekstu właśnie wspomniane przygotowania będę starał się wam przybliżyć.


 

PRZED ROZPOCZĘCIEM


Ważne dla przyjemnej, sprawiającej radość, ale i zarazem efektywnej rozgrywki on-line jest kilka podstawowych czynników, o których przygotowanie musimy zadbać jeszcze przed rozpoczęciem gry. Przede wszystkim gracze, którzy angażują się w grę, powinni zadeklarować się, iż mają na to czas i ochotę. Bez tego rozgrywka szybko się rozleci. Kolejnym ważnym aspektem jest wybór lig i drużyn. Największą radość sprawia granie w najwyższej klasie rozgrywkowej elitarnych lig świata, i to w dodatku silnymi klubami, ponieważ multiplayer rządzi się swoimi prawami, niekoniecznie podobnymi do tych z indywidualnych karier. Jeżeli jednak wasza grupa podejmie decyzję o większym wyzwaniu, radzę wybór drużyn znajdujących się mniej więcej na tym samym poziomie organizacyjnym – wówczas nie będzie dysproporcji między potencjałem drużyn, dzięki czemu gracze będą mieli szerokie pole do popisu w najważniejszych kwestiach: taktyce i treningu. Ilość lig, które zostaną załadowane do gry, powinna zależeć od mocy komputerów uczestników, choć zalecam wybór jak najmniejszej liczby klas rozgrywek, najlepiej tylko tej jednej, w której gramy. Kiedy już wszystko zostanie zorganizowane czas przejść do spraw technicznych.


 

PRZYGOTOWANIE TECHNICZNE


Spośród osób zgłoszonych do gry należy wybrać osobę hostującą, czyli tą, która grę założy i bez której cała rozgrywka nie będzie kontynuowana. Klucz przy wyborze jest jednoznaczny i przedstawia się następującą według kolejności:

 

  • Zewnętrzne IP – bezwzględnym warunkiem, który spełnić musi potencjalny host jest posiadanie zewnętrznego numeru IP (np. posiadacze Neostrady mają takowe IP). Jeżeli wśród was nie ma osoby spełniającej to kryterium to o grze można praktycznie zapomnieć, choć jest jedna metoda o której wspomnę w dalszej części.
     
  • Szybkość łącza/Pamięć RAM – kolejnym czynnikiem decydującym o tym kto będzie hostował grę jest przepustowość łącza oraz ilość megabajtów pamięci operacyjnej RAM – im szybciej i więcej tym lepiej.
     
  • Procesor – jeśli oba poprzednie warunki spełniają dwie osoby lub więcej, to o ostatecznym wyborze decyduje moc procesora.


Teraz, gdy już wiemy kto będzie hostował, czas przygotować naszego Football Managera do gry. Podstawowy warunek, jaki spełnić muszą wszyscy gracze, to kompatybilność wersji gry. Zalecane jest rozgrywanie karier internetowych na najnowszym patchu, oznaczonym numerem 5.0.5, ponieważ to właśnie ta łatka poprawia bardzo dużo w kwestii gry on-line. Każdy gracz musi posiadać FM w tej samej wersji (ten sam patch oraz ta sama wersja językowa). Jeśli chodzi o uaktualnienia bazy danych, to jedynie osoba hostująca musi takowe posiadać, bowiem to właśnie z jej komputera grą pobiera dane. Wszelakiego rodzaju grafika w grze nie będzie przeszkodą.

 

Tworzenie gry


Grę przygotowuje tylko ten, kto będzie ją hostował i to na tej osobie wisi ciężar optymalizacji opcji gry. Przed rozpoczęciem
tworzenia gry należy dostać się do menu Opcje  Ustawienia.

 


Interesuje nas lista wyborów znajdująca się w menu „Ustawienia Sieci”.

 


Najważniejsze jest, aby zaznaczyć opcję „Uruchom jako serwer”. Ponadto dano nam możliwość ustawienia hasła na serwer oraz wymuszenia na graczach kontynuacji po pewnym czasie (szczególnie przydatne przy większej ilości menadżerów). Wszystkie wykonane operacje potwierdzamy i udajemy się do okna wyboru lig.

 


Jedyne co mogę poradzić przy okazji tego ekranu, to odpowiedni wybór rozmiaru bazy danych. Aby uniknąć lagów najlepiej jest wybrać bazę normalną. Oczywiście liczba lig również dla uzyskania optymalnej szybkości rozgrywki powinna być jak najmniejsz. Po dokonaniu wyboru po raz kolejny potwierdzamy wykonane czynności i czekamy na załadowanie gry.


 

ŁĄCZYMY SIĘ!


Po zakończeniu żmudnego procesu tworzenia gry ostatnią czynnością przed rozpoczęciem, którą musi wykonać osoba hostująca jest spisanie adresu IP (Internet Protocol - protokół komunikacyjny, używany powszechnie w Internecie i sieciach lokalnych) widocznego w menu „Status Gry”. Wspomniany adres może się zmieniać, jeżeli osoba, która hostuje, posiada zmienne/dynamiczne IP (na przykład użytkownicy Neostrady).

 


Tak spisany numer IP host podaje wszystkim graczom, którzy wraz z nim będą kreować swoje kariery. Ci z kolei uruchamiają Football Managera i od razu wchodzą w okienko „Sieć”, bez dokonywania jakichkolwiek zmian w opcjach gry. Następnym krokiem jest wejście w zakładkę „Inny Serwer”, by w oknie, które się pojawi, wpisać adres IP podany przez hostującego. Po potwierdzeniu wykonania czynności osoby chcące dołączyć się do gry muszą chwilę odczekać, aż komputery nawiążą połączenie. Potem nie pozostaje już nic innego, jak rozpoczęcie gry.

 

Nieproszeni goście i maruderzy – FM ma sposób!


Może się zdarzyć tak, że adres serwera dostanie się w niepowołane ręce i niechciana osoba wejdzie do naszej gry. Produkt Sports Interactive daje szansę pozbycia się takiej osoby przez wykopanie jej bądź też zbanowanie.
Również często dochodzi do sytuacji, gdy osoby grające po prostu opóźniają rozgrywkę, zbyt długo podejmując decyzję. Wtedy, jeśli wcześniej nie ustawiliśmy tego w opcjach, możemy zmusić marudera do kontynuowania rozgrywki, albo pójścia na urlop – wówczas gra toczy się bez jego udziału, a jego obowiązki przejmuje wirtualny asystent.

 



 

PRZYDATNE WSKAZÓWKI


 

Krok po kroku


 

  1. Stworzenie listy graczy
     
  2. Ujednolicenie wersji gry
     
  3. Wybór osoby hostującej
     
  4. Host

    1. Zmiana opcji gry
       
    2. Stworzenie nowej gry
       
    3. Spisanie adresu IP oraz podanie go innym graczom

     
  5. Gracze

    1. Wpisanie otrzymanego adresu IP
       
    2. Dołączenie do gry

     
  6. Miła zabawa



Powyżej przedstawiłem ogólny opis procesu tworzenia, konfiguracji oraz dołączania się do gry sieciowej. Teraz przedstawię kilka małych, choć ważnych ciekawostek i rad. Na początek zaleca się wyłączenie wszystkich programów, które obciążają pamięć oraz łącze i używać substytutów, które dostępne są w grze (zamiast Gadu-Gadu, wykorzystaj Czat trenerski i ekran wiadomości). Dalej idąc, jest pewien sposób na umożliwienie hostowania osobie, która przykładowo połączenie Neostrada odbiera przez router lub switch. Wystarczy wtedy odblokować dwa porty poprzez np. opcję Virtual Server czy też Win XP. SI podaje, iż są to porty 10094 TCP oraz
10093 UDP. Jest to oczywiście informacja pewna i sprawdzona, więc warto wziąć ją pod uwagę podczas realizacji pierwszych punktów porady. Warto też ściągnąć kilka plików i programów:

Patch 5.0.5
Robi Robson & GeedieZ Revolution FM Update 1.5
cFos Speed – Program do zarządzania łączem

Mam nadzieję, że dzięki tej poradzie gra w sieci będzie przyjemna, a uroki walki z żywym graczem nadadzą nowy wyraz staremu dobremu eFeMowi...


Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.