Artykuły

Poradnik do oficjalnego edytora
Lucasinho 30.06.2009 23:57 31044 czytelników 0 komentarzy
1

Zewnętrzne programy "wspomagające" Football Managera są niezwykle popularne wśród fanów gry - wielu z Was zapewne nie raz używało FM Modifiera, Mini-Scouta czy FM Real Time Editora. Jednak część graczy nie korzystała z tych aplikacji - czy to wzbraniając się przed oszustwem, czy też ze strachu przed zepsuciem save’a. Niemniej istnieje jeden edytor zupełnie bezpieczny i mający ogromne możliwości, a dają go nam w prezencie sami programiści z SI! Dla dużej rzeszy eFeManiaków jest to czarna magia, nie uruchamiają oficjalnego edytora ze względu na barierę językową lub z braku umiejętności. W instrukcji dołączonej do gry zapomniano opisać tego dodatkowego narzędzia, pozostawiając graczy samym sobie. Dlatego w tym tekście chciałbym Wam pokrótce przedstawić tę potężną broń, którą my wszyscy posiadamy!

Poradnik ten został podzielony na trzy części. Pierwsza to absolutne podstawy - gracze, którzy chociaż raz posługiwali się edytorem, nie muszą jej raczej sobie przyswajać. W drugiej dowiemy się trochę więcej o możliwościach edytora (transfery bezpośrednie i przyszłe, wypożyczenia itd.), w trzeciej zaś wytłumaczę Wam, jak w edytorze do FM 2008 stworzyć nową ligę!

I. Podstawy - wyszukiwanie

Tuż po włączeniu edytora i załadowaniu bazy danych, naszym oczom ukazuje się taki widok:


Mamy tu więc do czynienia z prostą wyszukiwarką - w polu po prawej stronie wpisujemy szukaną frazę, po lewej stronie zaś widoczne są zakładki, dzięki którym możemy sprecyzować, jakiej kategorii obiekty nas interesują. W pierwszej części poradnika zajmę się właśnie przedstawieniem tych opcji.

People (ludzie)

Ta sekcja, jak sama nazwa wskazuje, służy do wyszukiwania ludzi i jest ona włączona domyślnie po starcie edytora. Jeżeli w polu wyszukiwania nie wpiszemy nic i naciśniemy enter, w wynikach zwróceni zostaną wszyscy piłkarze, trenerzy, prezesi itd. znajdujący się w bazie danych. Nie polecam sprawdzania tego na słabszym sprzęcie,  może to bowiem doprowadzić do niestabilności systemu.
Dzięki górnym nagłówkom w polu z wynikami możemy sortować ludzi wedle - idąc po kolei od lewej - imienia, narodowości, klubu, pracy, pozycji, CA oraz PA (te dwa ostatnie są widoczne po wgraniu moda dostępnego na CM Rev). Jednak prawdziwa potęga tkwi w filtrach – to właśnie dzięki nim możemy szukać piłkarzy czy członków sztabu szkoleniowego wedle własnego upodobania. Filtry można ustawić w oknie dialogowym, które ukaże się po kliknięciu na przycisk Filter widoczny po lewej stronie pola wyszukiwania.

Odpowiednie kryteria filtrowania zostały podzielone na trzy karty, a w każdej z nich dodatkowo pogrupowane. W grupie określonej mianem General możemy określić imię i nazwisko szukanych osób, ich profesję, płeć, wiek, narodowość oraz miasto urodzenia. W drugiej grupie możemy ustawić własności kontraktu, takie jak klub i pełniona w nim rola, w kolejnej zaś występy w reprezentacji seniorów i U-21 oraz bramki w obu kadrach. Dzięki grupie Configurations jesteśmy w stanie znaleźć tych piłkarzy, którzy przebywają na wypożyczeniu, mają zaklepany przyszły transfer, są kontuzjowani, zawieszeni bądź planują emeryturę. W zakładce Person Data Attributes widnieją takie atrybuty (ukryte w FM-ie!), jak zdolność do adaptacji (adaptability), ambicja (ambition), kontrowersyjność (controversy), determinacja (determination), lojalność (loyality), odpornosć na stres (pressure), profesjonalizm (professionalism), gra w duchu fair-play (sportmanship) oraz temperament (temperament).
W kolejnych dwóch kartach umiejscowione są atrybuty piłkarskie (Player Attributes) oraz odpowiednie cechy opisujące członków sztabu szkoleniowego (Non Player Attributes). Te nie wymagają chyba tłumaczenia.

Clubs (kluby)

Druga zakładka w edytorze służy do szukania klubów – sortować je możemy za pomocą nazwy, kraju pochodzenia, ligi oraz reputacji. W tym wypadku też dysponujemy oczywiście szerokim wyborem różnorakich filtrów:

Ogólne informacje (general information) – nazwa (name), narodowość (nation), miasto (city), rok założenia (year founded), status (status), morale (morale), reputacja (reputation).
Rozgrywki (competitions) – liga (division), puchar kontynentalny (o ile uczestniczy – continental cup).
Trening (training facilities) – obiekty treningowe (training), szkolenie młodzieży (youth setup), szkółka sportowa (tak albo nie – youth academy).
Stadion (stadium) – konkretny obiekt (stadium), średnia liczba kibiców (attendance), minimalna liczba kibiców (minimum attendance), maksymalna liczba widzów (maximum attendance), stopień zaangażowania fanów (hardcore fans percentage).
Finanse (finances) – budżet (balance), budżet transferowy (transfer budget), pozostający budżet płac (remaining wage budget), spółka akcyjna (public limited company), „dobry wujek” (sugar daddy), przyszłe dochody (future income), dzierżawa stadionu (stadium rental per year), długi (tak albo nie – debts).

Nations (państwa)

Kolejna karta dotyczy państw. Tutaj wyniki sortować możemy za pomocą nazwy, kontynentu oraz reputacji. Filtr, jak zwykle, podzielony jest na kilka kategorii:

Ogólne informacje (general information) – nazwa (name), stolica (capital city), kontynent (continent), stadion narodowy (national stadium), reputacja (reputation), poziom ligi (league standard), pełne członkostwo w FIFA (FIFA Full Member), punkty w rankingu FIFA (FIFA Ranking Points).
Informacje ekonomiczne (economic information) – czynnik ekonomiczny (economic factor), lata potrzebne do uzyskania obywatelstwa (years to gain nationality), członkostwo w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (EEC Nation), status rozwoju (state of development), znaczenie rozgrywek (game importance).
Trzecią kategorię stanowią atrybuty taktyczne (tactical attributes), sądzę, że ich nie trzeba tłumaczyć.

Continents (kontynenty)

Wyszukiwanie kontynentów nie powinno stanowić problemu, bowiem jest ich tylko sześć. Jednak wybierając dowolny kontynent z listy wyników, (na poniższym screenie widzimy Europę), możemy zauważyć kilka ciekawych pól.

Wśród danych jest nazwa kontynentu, jej 3-literowy skrót, nazwa mieszkańca kontynentu, nazwa federacji oraz skrót tejże. Najciekawsze jest jednak pole Regional Strength, a więc "siła regionu" – współczynnik ten decyduje między innymi o przydzielaniu punktów do rankingu FIFA (jego wartości dla poszczególnych kontynentów to: Europa - 1.00, Ameryka Południowa - 0.980, Azja, Afryka, Ameryka Północna, Oceania - 0.850).

Cities (miasta)

W tej karcie znaleźć możemy miasta, które sortujemy ze względu na nazwę, państwo, w którym się znajdują, lub poziom atrakcyjności (w Polsce na 20 ocenione zostały Warszawa, Kraków i Poznań).
W filtrach mamy tylko jedną kategorię – informacje ogólne. Składają się na nią: nazwa (name), państwo (nation), język (language), atrakcyjność (attraction), wysokość nad poziomem morza (altitude) oraz pogoda (weather).

Competitions (rozgrywki)

Jest to ważna karta – w niej znajdziemy wszystkie rozgrywki, które spotykamy w FM-ie, oraz wiele więcej, z których istnienia mogliśmy nie zdawać sobie sprawy. Sortujemy je według nazwy (name), państwa (nation), kontynentu (continent) oraz reputacji (reputation).
Filtr składa się z dokładnie tych samych punktów.


Stadiums (stadiony)

Siódma karta to stadiony. Tu kryteriami sortowania są: nazwa (name), miasto (city) oraz pojemność (capacity).
Filtr jest znacznie bardziej rozbudowany, składa się bowiem z aż pięciu grup:

Ogólne informacje – nazwa (name), miasto (city), państwo (nation), właściciel (owner), pobliski stadion (near by stadium).
Pojemność – pojemność obecna (capacity), miejsca siedzące (seating capacity), możliwość rozbudowy (expansion capacity), używana przestrzeń (used capacity).
Boisko – typ boiska (pitch type, do wyboru trawa lub sztuczna nawierzchnia), długość boiska w jardach (pitch length), szerokość boiska w jardach (pitch width).
Stan stadionu – stan (state), zużycie (decay), kryty (is covered), posiada podgrzewaną murawę (has undersoil heating).
Międzynarodowe mecze – reprezentacja (used by national team), reprezentacja U-21 (used by national U21 team).

Weather (pogoda)

Często ten aspekt gry jest traktowany z przymrużeniem oka, lecz może on zadecydować o przebiegu gry, a co za tym idzie - o wyniku. Każde państwo, a czasami i miasto, posiada swoją "indywidualną" pogodę.
Oto pogoda typowa dla Bukaresztu, stolicy Rumunii.

Główne opcje to: wiatr (wind), opady (precipitation) oraz temperatura (temperature). Za pomocą kart - Spring, Summer, Autumn, Winter (pory roku) - możemy ustalić pogodę charakterystyczną dla danego miasta w danym okresie. Każdą porę roku charakteryzujemy podając:

Dzień rozpoczęcia – start day
Opady (wartości procentowe, w sumie powinny dawać więc 100%):
sucho - dry
mokro - wet
mżawka - drizzle
przelotny deszcz - shower
ulewa - down pour
Wiatr (j.w.):
spokojny - calm
wietrzny - breezy
porywisty - gusty
silny - strong
wichura - gale
Temperatura (j.w.):
mróz - freezing
zimno - cold
łagodna - mild
pogodna - fine
ciepło - warm
gorąco - hot
bardzo gorąco - very hot

Injuries (kontuzje)

Kontuzje – to kolejna karta. Ten aspekt gry może pokrzyżować plany nam, albo rywalom, w najważniejszej części sezonu. Fani gry od zawsze narzekali na zbyt dużą ilość urazów.
Filtry kontuzji podzielone są na cztery grupy:

Nazwa – nazwa (name)
Szczegóły – minimalny okres trwania (minimum days), dodatkowe dni (extra days), czas wymuszający na zawodniku bezczynność (inactive ratio), procent kontuzji podczas meczu (match injury percentage), podatność bramkarzy (goalkeeper percentage), podatność środkowych obrońców (central defender percentage), powtarzająca się kontuzja (is recurring), zaraźliwa (is contagious).
Kategorie – kategoria (category), przyczyna (cause), stopień kontuzji (seriousness), wiek podatności (age rule), pora roku (common season).
Leczenie – przez fizjoterapeutę (by physio), przez specjalistę (by specialist), przez zastrzyk (with injection), przez odizolowanie gracza (with isolation).

Media sources (media)

Media odgrywają coraz ważniejszą rolę w FM-ie. Co roku element ten jest rozwijany, a w najnowszej wersji możemy brać udział w konferencjach prasowych. To, co powiemy podczas takiej rozmowy, ma niebagatelny wpływ na zachowanie i postawę zawodników.
W edytorze media możemy sortować według nazwy, typu, kraju, klubu, miasta i rozgrywek. Kilka ciekawszych opcji jest dostępnych w filtrach:

 

Ogólne informacje – nazwa (name), typ (type, wiele ciekawych do wyboru - m.in. gazeta, telewizja, radio, striona internetowa), czas wydania (period, w tym na przykład tygodniowo, miesięcznie lub zawsze - odpowiednie dla serwisu internetowego), zasięg (scope, np. globalny, kontynentalny, krajowy, regionalny, czy nawet zawężony do określonego klubu lub rozgrywek).
Druga grupa również nosi nazwę informacji ogólnych (to swoją drogą chyba jakiś błąd), w niej jednak możemy wybrać z bazy konkretny klub, miasto, kraj, kontynent lub rozgrywki, jakich dane media dotyczą.

Languages (język)

Sortować języki można poprzez nazwę oraz państwo, z którego pochodzą. Język jest jedną z ważniejszych rzeczy, jeśli chodzi o transfer nowego gracza – jeżeli mowa jest podobna, piłkarz powinien szybciej się zaaklimatyzować, co owocuje większym zadowoleniem oraz szybszym osiągnięciem optymalnej formy.
Filtry: nazwa języka (name), państwo (nation), wpływ (influence*), trudność (do nauczenia – difficulty**).

 

*Language influence oznacza „wpływ języka”, czyli to, jak język ten jest popularny i rozprzestrzeniony w innych krajach.

**Language difficulty oznacza trudność języka – jest to ważny czynnik, który determinuje czas potrzebny do nauki danej mowy.

Awards (nagrody)

Nagrody – rzecz niezmiernie ważna dla wielu piłkarzy oraz osób związanych z futbolem. Zdobycie jej oznacza szacunek i uznanie, co pomaga w jeszcze lepszej grze, lecz zdarza się i tak, że piłkarz po otrzymaniu nagrody, osiada na laurach.
Warto jednak wiedzieć, że sami możemy tworzyć nagrody i dopasować je do swoich indywidualnych potrzeb. Na początku pomówmy jednak o filtrach.

 

Ogólne informacje – nazwa (name), kontynent (continent), państwo (nation), rozgrywki (competition).
Prestiż – reputacja (reputation), krajowa reputacja (national reputation), reputacja "domowa" (winner home reputation), światowa reputacja (winner world reputation).

II. Poziom średniozaawansowany - edycja

Na razie poznaliśmy edytor ze strony czysto teoretycznej - pora omówić inne jego aspekty. Znalezienie interesujących nas danych nie jest przecież kwintesencją edytora, który - jak sama nazwa wskazuje - służy do edycji bazy. Zacznijmy od najważniejszych osobistości, czyli piłkarzy.

Piłkarze

Profil piłkarza składa się z pięciu sekcji: informacje ogólne, kontrakt, informacje personalne, piłkarskie oraz relacje z innymi.

 

Pierwsza sekcja dotyczy informacji ogólnych, takich jak imię, nazwisko, przydomek, rola, płeć, miejsce i data urodzenia, narodowość, deklaracja gry w kadrze, rezygnacja z kadry, inne obywatelstwa oraz występy i bramki zarówno w seniorskiej, jak i młodzieżowej reprezentacji kraju. Uwaga – jeżeli chcemy, aby np. Ludovic Obraniak był Polakiem, w polu nation należy ustawić "Poland" (w second nations ewentualnie umieścić Francję) oraz zaznaczyć declared for nation, co oznacza "zdecydowany na kadrę". Jeżeli nie zaznaczylibyśmy tego punktu, nie wiadomo, którą reprezentację by wybrał.

Druga sekcja traktuje o przynależności klubowej. Można tu również ustawić szczegóły dotyczące kontraktu - jego początek i koniec - pensję, numer na koszulce, ulubiony numer, ustalić współwłaścicieli czy też premie zapisane w umowie. W drugiej karcie, nation contract, można ustalić rolę w reprezentacji narodowej (oczywiście ma to sens jedynie dla sztabu szkoleniowego), w trzeciej zaś wypożyczenie (to z kolei jedynie dla piłkarzy). To tutaj wybiera się klub, początek i koniec wypożyczenia, możliwość odwołania, numer na koszulce, wysokość prawa pierwokupu (fee to buy) oraz procent wynagrodzenia płaconego przez klub, który wypożycza zawodnika. Ostatnia zakładka służy do ustawienia przyszłego transferu – prócz poznanych już przez nas opcji dochodzą kwota transferu (transfer fee), płaca (wage) oraz nowa rola w klubie (new job).

Trzecia sekcja dotyczy informacji personalnych, tu określamy między innymi ambicję czy lojalność. To właśnie te ukryte atrybuty decydują w dużym stopniu o charakterystyce naszego zawodnika. W drugiej karcie znajdują się języki, które dany piłkarz zna.

Czwarta sekcja jest najważniejsza, to tu zawarte jest m.in. CA i PA piłkarza oraz jego reputacja. Obecne i potencjalne umiejętności to dwa najistotniejsze atrybuty w grze, to one determinują atrybuty oraz przyszłe możliwości naszego piłkarza. Jest to na tyle istotna i kluczowa rzecz, że w grze nie można jej podejrzeć – można to zrobić bądź za pomocą oficjalnego edytora (jednak ten odzwierciedla statystyki sprzed rozgrywki) albo innych edytorów czasu rzeczywistego. W drugiej zakładce znajdują się pozycje, na których gracz może występować. Naturalne miejsce na boisku oznaczone jst liczbą 20. Następnie mamy dwie zakładki dotyczące atrybutów, ulubione zagrania, kontuzje oraz zawieszenia i decyzje o emeryturze.

Ostatnia sekcja dotyczy relacji z innymi ludźmi. Znajdują się tu ulubieni piłkarze i kluby, a także te osoby i drużyny, do których gracz nie czuje zbytniej sympatii. Sprowadzając piłkarza do klubu, należy zwrócić na to szczególną uwagę. Spotkanie się dwóch nielubiących się wzajemnie piłkarzy może oznaczać poważne problemy. Jednak jeśli przy zakupie nowego zawodnika mamy w zespole lubianego przez niego piłkarza, to możemy być spokojni zarówno o atmosferę w zespole, jak i aklimatyzację. W wypadku gdy gracz lubi nasz klub, możemy to wykorzystać jako kartę przetargową w negocjacjach, co pomoże nam w ściągnięciu go do drużyny. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku, gdy zawodnik nie "trawi" naszego klubu - jego transfer będzie wtedy graniczył z cudem.

Kluby

Charakterystyka klubu zawarta jest w jedenastu sekcjach.

Zacznijmy od informacji ogólnych.
Tworząc nowy zespół (lub edytując go) należy uzupełnić jego pełną, krótką oraz sześcioliterową nazwę, przydomek i drugi przydomek. Nie trzeba podawać tych danych we wszystkich językach - dla przyzwoitości należałoby uzupełnić angielskie i polskie nazwy. Warto też wiedzieć, że nie wszystkie pola są obowiązkowe – najważniejsze są pełna oraz krótka nazwa. Później trzeba uzupełnić kraj, rok założenia, status, morale oraz reputację, od której zależy to, jak wielu i jakiej klasy piłkarze będą chcieli do nas przechodzić.

Druga sekcja dotyczy stadionu oraz obiektów treningowych. Na początku ustawiamy pierwszy stadion i rezerwowy, średnią, minimalną i maksymalną ilość kibiców. Następnie decydujemy o stanie bazy treningowej, obiektów młodzieżowych, posiadaniu szkółki młodzieżowej oraz o stopniu zaangażowania fanów. W drugiej i trzeciej zakładce ustawiamy alternatywne stadiony oraz ewentualny termin przeprowadzki na nowy.

Trzeci dział to finanse, tutaj ustalamy budżet klubu, fundusze na transfery oraz pozostały budżet płacowy. Kolejnymi opcjami są: spółka akcyjna, „dobry wujek”, przyszłe wpływy i ich data, dzierżawa stadionu (ilość lat), średnia cena biletu na mecz oraz cena całosezonowego karnetu. W kolejnych zakładkach można ustalić długi oraz klauzule związane ze sprzedażą i zakupem piłkarzy.

Rozgrywki to czwarta sekcja. Ustawiamy tu ligę, w jakiej gra dany zespół, a także ubiegłoroczną klasę rozgrywkową i miejsce, jakie w niej zajął. Można tu również ustawić grę w pucharach oraz punkty w rankingu klubowym, które są bardzo ważne w przypadku losowań - zarówno Ligi Mistrzów, jak i Pucharu UEFA.

W dziale atrybuty taktyczne ustawione są preferencje taktyczne danego zespołu - od nastawienia po tempo. Tu mona również ustalić preferowane formacje – pierwszą, drugą, defensywną oraz ofensywną.

W sekcji koszulki i kolory, ustawiamy wzór koszulek oraz wybieramy barwy naszego zespołu. Ma to wpływ na estetykę gry.

Sztab szkoleniowy i piłkarze to kolejny dział, który opiszę. W pierwszej zakładce możemy wybrać prezesa oraz zarząd, w drugiej sztab szkoleniowy, a w trzeciej scoutów oraz fizjoterapeutów. W czwartej, ostatniej karcie ukazani są wszyscy zawodnicy grający w klubie. W każdej z zakładek możemy dodawać piłkarzy bądź sztab szkoleniowy poprzez przycisk Add i wpisanie nazwiska interesującego nas człowieka.

W sekcji relacje wybieramy kluby-rywali, znanych piłkarzy, których kibice dobrze wspominają oraz tych nie cieszących się najlepszą opinią. Patrząc na rywali od razu widzimy, z kim warto wygrywać spotkania, aby podnieść swą popularność wśród fanów czy zarządu. Lista nazwisk, które znajdziemy wśród ulubionych lub nielubianych, ma charakter informacyjny. Wiele ze znajdujących się tam osób już nie gra, część jest trenerami innych drużyn.

Kluby współpracujące to dział, w którym wybieramy zespoły filialne oraz patronackie. Jeżeli chcemy dodać tam klub, wybieramy przycisk Add i zaznaczamy nowo powstałą linię, po czym edytujemy wpis w sekcji pod listą. Omówię teraz dostępne opcje.
Is main club – czy jest to klub "główny", patronacki
Start date – data rozpoczęcia współpracy
Afilliation type – typ współpracy. Najważniejsze z nich to:
- normal affiliated club - normalna, typowa współpraca
- sub team - rezerwy
- good relations - dobre relacje
Wracając do opcji, pozostałe to:
- players move freely - piłkarze mogą się swobodnie przenosić między klubami (za darmo)
- players go on loan - wypożyczenia z klubu patronackiego do filialnego
- first option to buy - prawo pierwokupu; w przypadku gdy inny klub złoży ofertę za piłkarza z klubu filialnego, klub patronacki może złożyć taką samą ofertę, która musi być przyjęta
- play friendlies - rozgrywanie meczów towarzyskich co roku, na boisku klubu filialnego, tak aby ten mógł odnieść korzyści finansowe – klub patronacki nie musi wystawiać najsilniejszego składu
- same board - ten sam zarząd; najczęstsze w wypadku gdy klub filialny jest zarazem rezerwami danego klubu
- financial help - pomoc finansowa w formie corocznej wpłaty na rzecz klubu filialnego

Kolejna sekcja to rekordy, takie jak najwyższe zwycięstwo czy najwięcej przegranych z rzędu. Druga zakładka dotyczy piłkarzy. Umożliwia ona ustawienie największej ilości ligowych występów czy najmłodszego piłkarza. Są to ciekawostki, które umilają i urzeczywistniają rozgrywkę.

Historia to już ostatni dział, to tutaj ustawiamy pozycje z poprzednich sezonów oraz liczbę punktów, zwycięstw itd. To kolejne ciekawostki, przy okazji możemy porównać swoją ekipę z tą sprzed lat.

Państwa

Wszystkie opcje, składające się na charakterystykę danego państwa, są podzielone na osiem głównych grup.

W pierwszej znajdują się informacje ogólne, gdzie ustalamy nazwę, krótką nazwę, 3-literowy skrót oraz nazwę narodowości. Następnie zaznaczamy stolicę, kontynent, region, stadion narodowy, reputację oraz poziom ligi.

W drugiej sekcji możemy ustalić wskaźnik ekonomiczny, ilość lat potrzebnych do uzyskania obywatelstwa, członkostwo w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (EEC), stopień rozwoju, znaczenie rozgrywek, członkostwo w FIFA oraz punkty w tym rankingu. EURO Coefficients to nic innego jak punkty uzyskane przez dany kraj w klubowych rozgrywkach kontynentalnych – w przypadku Polski to one decydują o tym, że mamy jeden zespół w el. LM a nie dwa. Warto tutaj omówić dwie kwestie: dzięki okresowi zaledwie 3 lat czekania na obywatelstwo, często zdarza się tak, że Hernani (Korona Kielce) gra w polskiej kadrze. Dlatego tak popularni są Brazylijczycy, gdyż są za słabi na własną reprezentację, a umiejętnościami niejednokrotnie przewyższają rodzimych zawodników. Trzy lata wystarczą, by powołać ich do kadry (oczywiście za ich zgodą). Stopień rozwoju to czynnik zniechęcający wielu do gry w polskiej lidze – do wyboru są trzy opcje: kraj trzeciego świata, rozwijający się, rozwinięty. Przez stałość tej funkcji (w trakcie gry państwa się nie rozwijają) nigdy nie przejdą do Polski (kraj rozwijający się) najlepsi piłkarze, nawet gdybyśmy zdobyli LM dziesięć razy z rzędu. Status ten podczas trwania gry możemy zmienić jedynie w edytorze czasu rzeczywistego.

Atrybuty taktyczne odpowiadają charakterystyce gry danego państwa - ta sekcja wygląda dokładnie tak samo jak jej odpowiednik w klubach, podobnie jak następna zakładka, a więc koszulki i kolory, i kolejna - relacje. W przypadku reprezentacji języki nie są aż tak ważne, mają tylko charakter informacyjny.

Dział friendlies odpowiada za ustalone mecze towarzyskie – wybieramy rywala, zaznaczamy czy jesteśmy gospodarzami, ustalamy datę oraz stadion i gotowe!
Sławni piłkarze to ostatnia sekcja – nazwa odzwierciedla zawartość. Tak samo jak w przypadku języków, ma to tylko charakter informacyjny.

Rozgrywki

Pierwsze trzy opcje są już Wam znane – pełna nazwa, krótka nazwa oraz trzyliterowy skrót. Następnie kolory - te możemy zmienić, nie wiedzieć czemu, tylko po uprzednim odznaczeniu państwa, które jest w kolejnej linijce (pamiętajcie, żeby po ewentualnej zmianie barw ponownie ustawić kraj!). Dalej mamy opcje dotyczące: kontynentu, reputacji, poziomu rozgrywek oraz tego, czy są w ich ramach zgłaszane numery na koszulkach dla określonych zawodników. Można też ustalić minimalne oraz maksymalne wymiary boiska (długość i szerokość).

Reputation to reputacja rozgrywek – im wyższa, tym bardziej prestiżowe są dane zawody. Competition level to poziom rozgrywek – Ekstraklasa ma "0" (najwyższa klasa rozgrywkowa), 1. liga "1" (druga klasa), a wszystkie puchary (bez wyjątku!) mają rangę "20".

W drugiej sekcji, teams, możemy zamieniać zespoły ligami, poprzez zaznaczenie interesującego nas zespołu i naciśniecie przycisku swap. Po wpisaniu nazwy klubu, który chcemy zamienić, zatwierdzamy i gotowe! Jest to bezpieczny sposób, gdyż należy pamiętać o tym, że liczba klubów w grywalnych ligach musi być taka sama jak na początku – inaczej gra nie jej nie rozpozna i zniknie nam ona z ekranu wyboru lig. Warto też nie zmieniać liczby zespołów w niegrywalnych ligach.

W trzeciej sekcji, Historia, możemy edytować dawnych zwycięzców ligi i pucharów.

Nagrody

Wybieramy nazwę, krótką nazwę, kontynent, kraj oraz konkretne rozgrywki, pod jakie jest przypisana dana nagroda. Następne opcje dotyczą reputacji nagrody, a także reputacji „dodanej” dla zwycięzcy, oraz kolorów, które wyświetlają się, gdy wchodzimy w grze na stronę danej nagrody.

W zasadach określamy typ nagrody (np. najwięcej strzelonych bramek, najwyższa średnia ocena), okres (np. co tydzień, miesiąc, rok, na zakończenie sezonu) Wybieramy również typ osoby, która może otrzymać tą nagrodę (np. piłkarz, sędzia). Określamy datę ogłoszenia wyników, liczbę piłkarzy (chodzi o to, ile najlepszych wyników pokaże się przy informacji o nagrodzie). Ustalić możemy również minimalny i maksymalny wiek, pozycję, stronę gry, formację, a także czy zwycięzca ma być wybrany drogą głosowania i jakiego typu będzie to ankieta (czy na jedną osobę przypadają jeden, czy może trzy głosy, oraz czy można głosować na własnego piłkarza). Wybieramy również przez kogo konkurs jest przeprowadzany (związek piłkarski, media, piłkarze), miejsce w jakim występuje zawodnik (np. poza granicami kraju). Use stats from oznacza, jakie rozgrywki brane są pod uwagę, a allow previous winner określa, czy poprzedni zwycięzcy mogą brać udział w kolejnej edycji (do wyboru - nieustalone, nigdy, rzadko, tak). Ciekawą opcją jest również możliwość ustawienia, w ilu procentach spotkań musi wystąpić dany zawodnik; jest to przydatne, by nie dochodziło do sytuacji, w której zawodnik wystąpił w jednym spotkaniu i dostał notę "10", a zostanie najlepszym piłkarzem sezonu (sytuacja hipotetyczna).

W ostatniej sekcji - historia - ustalamy poprzednich zwycięzców oraz kluby, w których w danym momencie występowali.

III. Podmieniamy ligi!

Pora na ostatnią część – wyjaśnię tu jak podmienić ligi (nie dotyczy Football Managera 2009!). Na początku warto wspomnieć o tym, że czasami wszystko możemy zrobić dobrze, lecz liga nie będzie działała – do tej pory zdarzyło mi się to tylko raz (przy zamienianiu Wietnamu z Białorusią). Warto więc co jakiś czas zapisywać bazę danych, tak by w wypadku popełnienia błędu nie musieć wszystkiego zaczynać od początku. Mimo wszystko zamienianie lig nie jest trudne, takie się tylko wydaje.

Oto krótki opis, zaprezentuję podmianę ligi czeskiej z bośniacką (to tylko przykład):
1. W sekcji Competitions ustaw filtr tak, byś wyszukiwanie zwróciło wszystkie ligi czeskie. Zmień im kraj na Bośnię oraz ewentualnie ich nazwy. Jeżeli zamieniasz ligi z różnych kontynentów, nie zapomnij o zmianie również ich! Potem to samo zrób z bośniackimi rozgrywkami.
2. Zamień wszystkie kluby w tych ligach (1. liga Czeska – 1. liga Bośniacka) – pamiętaj, aby sprawdzić, czy liczba klubów w lidze grywalnego państwa się nie zmieniła, gdyż wtedy gra nie wykryje ligi przy tworzeniu nowej gry.
3. Zamień narodowości klubów – nie wiadomo czemu edytor zmienia je przy przenoszeniu.
4. Ustaw last divisions (ostatnie ligi) oraz last position (ostatnia pozycja) dla klubów bośniackich tak, by były one w byłych ligach czeskich. Dzięki temu gra nie będzie miała problemów z losowaniem np. Pucharu Czech – często jest tak, że można pominąć ten punkt, lecz lepiej go dla bezpieczeństwa wykonać.
5. Skasuj historię rozgrywek, ustawiając przynajmniej ostatni sezon – dzięki temu nie będzie błędów gdy nastąpi losowanie np. Pucharu Czech (po zamianie Pucharu Bośni).
6. Wybierz Czechy i zmień TLA (Three Letter Abbreviation – 3 literowy skrót) na BIH; następnie zmień TLA Bośni na CZE – jeżeli pominiemy ten krok, przy wyborze lig będziemy mieli dostępne Czechy, a nie Bośnię; ponadto nie będziemy mogli rozgrywać meczów ligowych oraz nie będzie terminarza.
7. Sprawdź, czy Twoja liga działa!

Powyższa instrukcja jest tłumaczeniem z forum FMFormation.net

Poszczególne etapy nie muszą być wykonywane w takiej kolejności – można zacząć od zmiany TLA, a skończyć na zmianie nazw rozgrywek. Ważne jest to, by kolejność pasowała Wam. Niektóre z tych kroków, takie jak TLA czy zamiana państwa oraz kontynentu, nie muszą być wykonywane wcale, kiedy robimy Superligę. Takie uaktualnienia powstają zazwyczaj na bazie ligi angielskiej (bo mamy tu najwięcej - aż 6 - grywalnych lig) – jeżeli będziecie chcieli sami zrobić coś takiego, pamiętajcie o tym aby:

1. Obsadzić również 7, niegrywalną klasę rozgrywkową w Anglii  – jeżeli tego nie zrobicie, do 6 ligi awansują po roku słabe, angielskie zespoły.
2. Zamienionym angielskim klubom, które nie będą mieściły się w Superlidze (np. Hartlepool) zmieńcie kraj na Anglię – w innym wypadku będziecie mogli ich spotkać w Lidze Mistrzów, jako - przykładowo - polski klub.

Zastosowań jest wiele – można robić np. łączone ligi złożone z klubów z Austrii i Szwajcarii, krajów byłej Jugosławii czy ZSRR. Warto wspomnieć o opcji Save database as (Zapisz jako), której warto używać, by nie zepsuć bazy danych, na której wprowadzaliśmy zmiany.

Podsumowanie

Edytor to potężne narzędzie, które otrzymujemy w momencie zakupu Football Managera. Nie bójcie się wprowadzać zmian  w obawie przed niepowodzeniem. Metodą prób i błędów dojdziecie do perfekcji. Czasem warto samemu pogrzebać w bazie, zamiast czekać aż o jakieś uaktualnienie czy nową ligę pokusi się ktoś inny.
Jeżeli jesteśmy głodni, możemy poprosić o rybę i ją zjeść, zostając później z pustymi rękoma. Równie dobrze moglibyśmy wziąć wędkę, by samemu je codziennie łowić, nie patrząc na to, czy ktoś nas znowu obdarzy takim prezentem.


Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

Szukaj nas w sieci

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.